Pasažieru tiesību aizsardzība
Eiropas Savienībā dzelzceļa pasažieru tiesības un pienākumus, kā arī dalībvalstu kompetentās institūcijas šajā jomā nosaka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/782 (2021.gada 29.aprīlis) par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk – Regula (ES) Nr.2021/782).
Informācija par Regulā (ES) 2021/782 noteiktajām pasažieru tiesībām un pienākumiem pieejama šīs Regulas kopsavilkumā.
Latvijā dzelzceļa pasažieru tiesības un pienākumus papildus Regulai (ES) Nr. 2021/782 nosaka Dzelzceļa likums, Dzelzceļa pārvadājumu likums, Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumi Nr.599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” un citi tiesību akti.
Kompetentās institūcijas dzelzceļa pasažieru tiesību jomā Latvijā
Latvijas Republikā institūciju kompetence dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzības jomā saskaņā ar ES Regulas Nr.2021/782 prasībām ir noteikta Dzelzceļa likuma 33.3 pantā. Saskaņā ar to:
-
iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos atbildīgā iestāde ir VSIA “Autotransporta direkcija”;
-
starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos atbildīgā iestāde ir Valsts dzelzceļa administrācija.
Iesniegumu un sūdzību izskatīšana
Pasažieris sūdzību saskaņā ar Regulas (ES) Nr.2021/782 33.panta 1. punktu iesniedz šādā kārtībā:
- Vispirms pasažieris vēršas ar sūdzību pie AS “Pasažieru vilciens” kā pārvadātāja, kas viena mēneša laikā pēc sūdzības saņemšanas vai nu sniedz motivētu atbildi, vai attiecīgi pamatotos gadījumos informē pasažieri par to, ka atbilde tiks sniegta ne vēlāk kā trīs mēnešu laikposmā pēc sūdzības saņemšanas dienas.
Pasažieru iesniegumu un sūdzību pieņemšanas kārtība AS “Pasažieru vilciens” noteikta šeit.
- Pēc tam pasažieris var vērsties pie VSIA “Autotransporta direkcijas”:
-
ja AS “Pasažieru vilciens” pasažierim nav sniegusi atbildi viena mēneša laikā vai, iepriekš informējot par atbildes termiņa pagarināšanu, trīs mēnešu laikā;
-
ja AS “Pasažieru vilciens” pasažiera sūdzību ir noraidījusi, pasažierim ir tiesības trīs mēnešu laikā pēc tam, kad ir saņemta informācija par sākotnējās sūdzības noraidīšanu, iesniegt sūdzību;
-
ikviens pasažieris var iesniegt sūdzību par AS “Pasažieru vilciens” varbūtēju Regulas (ES) Nr. 2021/782 pārkāpumu saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 2021/782 33.panta 2. punktu.
Pasažieru iesniegumu un sūdzību pieņemšana VSIA “Autotransporta direkcija” noteikta šeit.
Papildus pasažierim ir tiesības iesniegt sūdzību arī, izmantojot “alternatīvo strīdu izšķiršanas” mehānismu (ADR), kas izriet no ES Regulas 2021/782 33.panta. Latvijā, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2013/11/ES, ir noteikts, ka kompetentā ADR iestāde ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC).
Pasažieru sūdzību pieņemšana PTAC noteikta šeit. Saziņai var izmantot PTAC e-pasta adresi: ptac@ptac.gov.lv
Vairāk informācijas par pasažieru tiesībām un sūdzību iesniegšanu var atrast VSIA “Autotransporta direkcija” tīmekļvietnes sadaļā “Dzelzceļa pasažieru tiesības”