Latvijas, Igaunijas un Lietuvas pasažieru vilciena pārvadātāji “Vivi”, ‘’Elron’’ un “LTG Link” uzsākuši vilcienu kustības sarakstu savstarpēju saskaņošanu, lai jau no nākamā gada sākuma nodrošinātu pasažieriem iespēju pilnvērtīgi ceļot ar vilcienu starp Baltijas valstīm. Plānots, ka saskaņotais vilcienu kustības maršruts, kas savienos Baltijas valstu galvaspilsētas, būs pieejams, sākot no 6. janvāra.
"Jaunais savienojums starp Viļņu, Rīgu un Tallinu ir piemērs tam, ko Baltijas valstis var sasniegt, apvienojot spēkus, lai uzlabotu iedzīvotāju mobilitāti. Par šo ideju runāts gadiem ilgi, un šodien ar gandarījumu varam teikt – vienošanās ir panākta, un drīz mūsu galvaspilsētas savienos vilcieni, sniedzot jaunu, ērtu un drošu ceļošanas iespēju," norāda Latvijas republikas satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Gandarījumu par paveikto iedzīvotāju pārvietošanās pieredzes uzlabošanā neslēpj arī AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors: “Visu trīs Baltijas valstu pasažieru vilciena pārvadātājus nepārprotami vieno kopīgs mērķis – iedzīvotāju mobilitātes veicināšana starpvalstu līmenī, tāpēc man ir patiess prieks, ka mūsu ciešās sadarbības rezultātā jau no nākamā gada sākuma reģiona iedzīvotājiem varēsim piedāvāt savstarpēji saskaņotus pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu starp Viļņu, Rīgu un Tallinu.’’
Paredzēts, ka sākotnēji savienojums tiks īstenots ar visu trīs pārvadātāju ritošo sastāvu un sastāvēs no divām pārsēšanās reizēm – vienas Rīgā, bet otras Valgā, pārsēšanās laikam starp reisiem sastādot aptuveni 10 līdz 20 minūtes. Vienlaikus turpinās darbs, lai tuvākajā laikā pārsēšanās reižu skaitu samazinātu.
Nešpors atklāj, ka sagatavošanās posms vilcienu satiksmes nodrošināšanai Baltijas līmenī tiks uzsākts vēl agrāk, sākot no šī gada 15. decembra, kad pasažieru pārvadātājs “Vivi” posmā Rīga – Valga sava dīzeļvilciena atiešanas laiku pielāgos no Viļņas uz Rīgu kursējošā Lietuvas pārvadātāja “LTG Link” dīzeļvilciena pienākšanas laikam. Savukārt no nākamā gada 6. janvāra no Valgas līdz Tartu un tālāk Tallinai pasažieru pārvadājumi tiks veikti ar Igaunijas pārvadātāja “Elron” norīkotu un kustības saraksta ziņā pielāgotu papildu dīzeļvilcienu. Kopējais braucienā pavadītais laiks no Viļņas uz Tallinu varētu aizņemt aptuveni 10 stundas.
"Esmu gandarīta, ka ar Latvijas un Lietuvas kolēģiem esam atraduši risinājumu, lai tuvākajā nākotnē nodrošinātu labākus un vienmērīgākus pārrobežu vilcienu savienojumus. Trīs valstu operatoru grafiku saskaņošana ir īpaši svarīga Dienvidigaunijai, jo samazina reģionālo izolāciju, veicina vietējo biznesu un stiprina Baltijas vienotību," atzīst Igaunijas reģionālo lietu un lauksaimniecības ministre Piret Hartmann.
Saskaņā ar Igaunijas pasažieru vilciena pārvadātāja “Elron” izpilddirektora Lauri Betlem pausto Baltijas valstis vēsturiski un ekonomiski ir savstarpēji ļoti saistītas, tādēļ ir būtiska vilcienu satiksmes uzlabošana esošajā infrastruktūrā. “Arī šobrīd teorētiski iespējams pārvietoties starp trim Baltijas valstīm ar vilcienu, tomēr ilgais gaidīšanas laiks, lai varētu pārsēsties, padara braucienu pasažieriem nekonkurētspējīgu. Šobrīd turpinām darbu arī pie tiešā reisa Tartu – Rīga atklāšanas, taču kā ātrāku risinājumu esam panākuši vienošanos ar Latvijas un Lietuvas kolēģiem par vilcienu kustības grafiku saskaņošanu”.
“Esmu gandarīts, ka Satiksmes ministrijas, LTG koncerna un Baltijas valstu kolēģu kopīgie pūliņi līdz ar pacietīgo darbu un diskusijām dod rezultātus – aktīvi gatavojamies pasažieru vilcienu satiksmes uzsākšanai starp Viļņu, Rīgu un Tallinu pat pirms Eiropas platuma dzelzceļa Rail Baltica pabeigšanas. Jaunu starptautisko dzelzceļa maršrutu attīstība ir bijis viens no pēdējo gadu svarīgākajiem uzdevumiem,” norāda Lietuvas republikas satiksmes ministra pienākumu izpildītājs Marius Skuodis.
"Ar visu LTG komandu nepārtraukti strādājam, lai mūsu pasažieriem nodrošinātu pēc iespējas vairāk ceļošanas iespēju gan Lietuvā, gan ārzemēs. Tas ir nozīmīgs stratēģisks solis uz priekšu un piemērs Baltijas valstu sadarbībai, savienojot mūsu valstu galvaspilsētas. Šobrīd mūsu komandā norisinās darbs, lai drīzumā braucienu līdz Tallinai varētu veikt tikai ar vienu pārsēšanos,” akcentē “LTG Group” izpilddirektors Egidijus Lazauskas.
Savukārt “LTG Link” izpilddirektore Kristina Meide pauž, ka pasažieriem ir svarīgi starptautiskie maršruti no Viļņas uz Rīgu un Varšavu, un ir cerība, ka jaunais savienojums turpmāk apmierinās ceļotāju vajadzības, jo tas piekļūt ne tikai Tallinai, bet arī brīnišķīgajai universitātes pilsētai Tartu.
“Mēs vēlamies paplašināt savu pasažieru ceļojumu ģeogrāfiju un piedāvāt daudzpusīgākas iespējas ilgtspējīgai ceļošanai. Esmu gandarīta par sadarbību starp visām valstīm optimālāko risinājumu meklējumos. Ir svarīgi, lai mums visiem būtu viens mērķis un vīzija, tāpēc šobrīd atlicis vienoties tikai par sadarbības detaļām, lai nodrošinātu ērtu pārvietošanos visu trīs valstu iedzīvotājiem,’’ norāda Kristina Meide.
Paredzams, ka jaunais savienojums nodrošinās alternatīvu braucieniem ar automašīnu un kalpos par pamatu turpmākiem maršruta uzlabojumiem, tādējādi veidojot saistītu un konkurētspējīgu ikdienas vilcienu satiksmi starp Baltijas valstu galvaspilsētām. Tāpat šobrīd tiek apzinātas iespējas samazināt pārsēšanās skaitu, kā ietvaros pārvadātājs “LTG Link” kopā ar partneriem un Igaunijas dzelzceļa amatpersonām pirmdien, 9. decembrī, veiks testa braucienu maršrutā Viļņa – Valga, lai pārbaudītu dīzeļvilciena PESA 730 ML tehnisko saderību ar Igaunijas dzelzceļa infrastruktūru.
Vilcienu satiksmes savienojums Viļņa – Rīga – Tallina paredz šādas pieturas:
- Lietuvas teritorijā – Viļņa, Kaišiadorys, Jonava, Kėdainiai, Šiauliai, Joniškis, Radvilškis;
- Latvijas teritorijā – Jelgava, Rīga, Zemitāni, Jugla, Inčukalns, Sigulda, Līgatne, Ieriķi, Cēsis, Lode, Valmiera, Strenči, Lugaži;
- Igaunijas teritorijā - Valga, Elva, Tartu, Jõgeva, Tamsalu, Tapa, Ülemiste, Kitseküla, Balti jam.
Detalizētāka informācija par savienojuma Viļņa – Rīga – Tallina vilcienu kustību, biļešu cenām un to iegādes iespējām būs pieejama līdz decembra beigām.