Elektronisko biļešu iegādes, izmantošanas un atgriešanas noteikumi
I. Vispārīgie noteikumi
1. Elektronisko biļešu iegādes, izmantošanas un atgriešanas noteikumu (turpmāk – Noteikumi) mērķis ir noteikt AS “Pasažieru vilciens” (turpmāk – Sabiedrība) vilciena elektronisko biļešu (turpmāk – e-biļete) iegādes, izmantošanas un atgriešanas kārtību, lietojot un iegādājoties e-biļeti Sabiedrības tīmekļvietnē www.vivi.lv (turpmāk – tīmekļvietne), vai mobilajā lietotnē “Vivi Latvija” (turpmāk – mobilā lietotne).
2. Mobilo lietotni bezmaksas var lejupielādēt mobilo lietotņu veikalos Google Play un iOS App Store .
3. E-biļete ir tīmekļvietnē vai mobilā lietotnē iegādāta un apmaksāta biļete, kas elektroniskā veidā tiek reģistrēta Sabiedrības Biļešu pārdošanas sistēmā un identificēta ar unikālu biļetes kodu.
4. Tīmekļvietnē un mobilā lietotnē var iegādāties e-biļeti vienam braucienam, bagāžai, laika e-biļeti.
5. Tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē var iegādāties šādas e-biļetes vienam braucienam un bagāžai:
5.1. zonu ietvaros vienā līnijā vai ārpuszonu ietvaros no konkrētas pieturvietas līdz konkrētai pieturvietai:
5.1.1. e-biļeti vienam braucienam (bez sēdvietas norādīšanas);
5.1.2. bagāžas e-biļeti;
5.1.3. e-biļeti vienam braucienam ar 50% vai 90% atlaidi braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju kategorijas "3+ Ģimenes karte" vai "Goda ģimene" atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumiem Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi”;
5.2. zonu ietvaros divās savienotajās līnijās (caur Rīgu, Torņakalnu, Zemitāniem):
5.2.1. e-biļeti vienam braucienam (bez sēdvietas norādīšanas);
5.2.2. bagāžas e-biļeti turp;
5.2.3. e-biļeti vienam braucienam ar 50% vai 90% atlaidi braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju kategorijas "3+ Ģimenes karte" vai "Goda ģimene" atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumiem Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi”.
6. Tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē var iegādāties šādas laika e-biļetes zonu ietvaros vienā vai divās savienotajās līnijās (caur Rīgu, Torņakalnu, Zemitāniem), vai ārpuszonu ietvaros no konkrētas pieturvietas līdz konkrētai pieturvietai:
6.1. vienas dienas e-biļeti,
6.2. trīs dienu e-biļeti,
6.3. piecu dienu e-biļeti,
6.4. 30 (trīsdesmit) dienu e-biļeti,
6.5. laika e-biļeti ar 40% atlaidi braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju kategorijas "3+ Ģimenes karte" vai "Goda ģimene" atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumiem Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi”.
7. Izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni un/vai veicot e-biļetes iegādi tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes lietotājs un e-biļetes pircējs (turpmāk – pasažieris) apņemas ievērot šajos Noteikumos noteiktās prasības.
II. E-biļetes iegādes un izmantošanas kārtība tīmekļvietnē www.vivi.lv un mobilajā lietotnē “Vivi Latvija”
8. Lai izmantotu sabiedriskā transporta (vilciena) pakalpojumus, pasažieris braukšanai iegādājas e-biļeti. E-biļete apliecina, ka pasažieris ir samaksājis par braucienu vilcienā un/vai par bagāžas pārvadāšanu.
9. Vienreizējās e-biļetes iegāde iespējama bez reģistrācijas tīmekļvietnē:
9.1. pēc biļetes ievietošanas “grozā” lietotājs var izvēlēties iegādāties e-biļeti bez autorizācijas;
9.2. izvēloties iegādāties e-biļeti bez autorizācijas, lietotājam - viesim obligāti jānorāda e-pasts e-biļetes saņemšanai.
10. Reģistrētam lietotājam tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē ir iespēja iegādāties gan vienreizējās e-biļetes, gan laika e-biļetes.
11. Reģistrētam lietotājam, iegādājoties e-biļeti:
11.1. jābūt izveidotam lietotāja kontam. Lietotāja reģistrācijai/ konta izveidei tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē jānorāda derīga e-pasta adrese, mobilā tālruņa numurs, un jāuzstāda lietotāja kontam parole;
11.2. jāautorizējas tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, norādot savu e-pastu vai mobilā tālruņa numuru un paroli.
12. Lai iegādātos e-biļeti ar pašvaldības pabalstu, papildus lietotāja kontā jānorāda personas kods (bez defises) un pašvaldības iedzīvotāja kartes numurs.
13. Lai pasažieris lietotu laika e-biļeti, pasažiera viedtālrunī ir jābūt uzstādītai mobilajai lietotnei (jaunākajai versijai).
14. E-biļete jāiegādājas pirms iekāpšanas vilcienā. E-biļeti var iegādāties 10 (desmit) dienas pirms paredzētā brauciena/ vilciena atiešanas.
15. E-biļetes apmaksu var veikt:
15.1. ar VISA vai MasterCard maksājumu karti (turpmāk – maksājuma karte);
15.2. veicot internetbankas maksājumu no sava konta kādā no bankām (Swedbank, SEB, Citadele un Luminor);
15.3. ar digitālā maksājuma un mobilā norēķina pakalpojumu Apple Pay starpniecību.
16. Pērkot e-biļeti, pasažierim ir jāizvēlas maršruts, kurā e-biļete tiks izmantota, datums, kurā vai sākot no kura e-biļete tiks izmantota, reiss un vajadzīgais e-biļetes veids.
17. Pirms apmaksas uzsākšanas pasažieris pārliecinās, ka tā sagatavota atbilstoši viņa izvēlētajam pasūtījumam.
18. E-biļete vienam braucienam ir derīga izvēlētajā maršrutā, datumā un laikā, kas norādīti e-biļetē. Laika e-biļete ir derīga izvēlētajā maršrutā no norādītā sākuma datuma līdz norādītajam beigu datumam.
19. Ja e-biļetē ir norādītas zonas, tad iegādātā e-biļete ir derīga norādīto zonu robežās izvēlētajā līnijā.
20. Iegādājamās e-biļetes apmaksas laiks ir ierobežots, apmaksa jāveic 10 (desmit) minūšu laikā no apmaksas uzsākšanas.
21. Pasažierim iegādājoties e-biļeti vienam braucienam bez reģistrācijas tīmekļvietnē, tā tiek nosūtīta uz norādīto e-pastu (3 minūšu laikā, ja vien nav radušies sakaru traucējumi). Šo biļeti var lejupielādēt, izdrukāt un nosūtīt uz citu e-pasta adresi.
22. Reģistrētam pasažierim iegādājoties e-biļeti vienam braucienam tīmekļvietnē vai mobilā lietotnē, tā tiek nosūtīta uz norādīto e-pastu (3 minūšu laikā, ja vien nav radušies sakaru traucējumi) un automātiski parādās mobilās lietotnes sadaļā Manas biļetes. Šo biļeti var lejupielādēt, izdrukāt un nosūtīt uz citu e-pasta adresi. Gadījumā, ja e-biļete netiek parādīta mobilajā lietotnē, pasažierim ir jāpārbauda e-pasts.
23. Reģistrētam pasažierim, iegādājoties laika e-biļeti tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, tā automātiski parādās mobilās lietotnes sadaļā Manas biļetes.
24. Pasažierim ir pienākums iegādāto e-biļeti saglabāt līdz brauciena vai derīguma termiņa beigām un uzrādīt konduktoram kontrolierim un kontroles pasākumu laikā – kontrolierim.
25. Daudzbērnu ģimenes locekļiem iegādātās e-biļetes konduktoram kontrolierim vilcienā jāuzrāda kopā ar šādiem dokumentiem:
25.1. e-biļetei vienam braucienam ar 50% atlaidi – derīga Latvijas Goda ģimenes apliecība vai “3+ Ģimenes karte” un personu apliecinošs dokuments – ID karte/pase vai autovadītāja apliecība;
25.2. e-biļetei vienam braucienam ar 90% atlaidi – derīga Latvijas Goda ģimenes apliecība vai “3+ Ģimenes karte” un personu apliecinošs dokuments – ID karte/ pase vai skolēna/studenta apliecība, vai autovadītāja apliecība;
25.3. laika e-biļetei ar 40% atlaidi – derīga Latvijas Goda ģimenes apliecība vai “3+ Ģimenes karte” un personu apliecinošs dokuments – ID karte/ pase vai skolēna/studenta apliecība, vai autovadītāja apliecība;
25.4. e-biļetei vienam braucienam ar 100% atlaidi 4. maijā, 11. un 18. novembrī – derīga Latvijas Goda ģimenes apliecība vai “3+ Ģimenes karte” un personu apliecinošs dokuments – ID karte/ pase vai skolēna/studenta apliecība, vai autovadītāja apliecība.
26. Iekāpjot vilcienā, pasažieris vilciena konduktoram kontrolierim uzrāda:
26.1. e-biļeti vienam braucienam un bagāžai kādā no viedierīcēm (viedtālrunī, planšetdatorā u.c.) pilnā izmērā, nepalielinot to vai izdrukātā veidā ar skaidri saredzamu e-biļetes divu dimensiju Aztec (QR) kodu (skat. 1. zīmējumu) un autorizācijas kodu, kas atrodas zem Aztec koda;
26.2. laika e-biļeti tikai viedierīcē mainīgā jeb kustīgā Aztec koda dēļ, izdrukātā veidā e-biļete nav derīga. Laika nobīdes dēļ laiks konduktora kontroliera validatorā ar pasažiera viedierīces laiku var nesakrist un tādā gadījumā konduktors kontrolieris saņems paziņojumu, ka e-biļete nav atpazīta, un pasažierim nosauks vai parādīs 5 (piecu) ciparu verifikācijas kodu, kuru pasažierim jāievada savā viedierīcē. Pēc kontroles koda ievadīšanas viedierīcē pasažieris saņems jaunu Aztec kodu, ko uzrādīs konduktoram kontrolierim un turpinās braucienu. Ja konduktors kontrolieris saņems noraidījumu par e-biļetes derīgumu, pasažierim būs jāiegādājas jauna e-biļete.
1. zīmējums. Divu dimensiju Aztec kods
III. E-biļetes derīguma termiņš un atgriešana kārtība
27. E-biļete vienam braucienam un bagāžai vienas līnijas ietvaros ir derīga tikai pasažiera izvēlētajā e-biļetē norādītajā maršrutā, datumā un laikā. Ja izvēlētais vilciens ir nokavēts un e-biļete nav izmantota, tā ir derīga braukšanai ar nākamo vilcienu tajā pašā datumā saskaņā ar vilcienu kustības sarakstu. Gadījumā, ja braukšanas maksa nākamajā vilcienā ir augstāka un tas ir dīzeļvilciens, pie konduktora kontroliera jāiegādājas piemaksas biļete.
28. Iegādājoties e-biļetes vienam braucienam un bagāžai divu līniju zonu ietvaros caur Rīgu, Torņakalnu, Zemitāniem, e-biļete ir derīga norādītajā maršrutā un laikā šādiem vilcieniem:
28.1. pirmās līnijas ietvaros izvēlētajam vai nākamajam reisam;
28.2. otrās līnijas ietvaros izvēlētajam vai jebkuram citam reisam visas dienas garumā.
29. Laika e-biļete ir derīga norādītajā maršrutā un pasažieris to var izmantot tikai derīguma termiņā, kas norādīts e-biļetē.
30. Neizmantotās vai daļēji izmantotās e-biļetes atgriež atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” (turpmāk – MK 599 noteikumi). Ja pasažieris neizmanto iegādāto e-biļeti, viņam ir tiesības saņemt braukšanas un/vai bagāžas pārvadāšanas maksu, iesniedzot attiecīgu pieteikumu (forma F-KAD1) jebkurā Sabiedrības biļešu kasē vai Klientu apkalpošanas daļā. Ja pieteikumu nav iespējams iesniegt Sabiedrības biļešu kasē vai Klientu apkalpošanas daļā, to var aizpildīt elektroniski (forma F-KAD2) un nosūtīt pa e-pastu uz vilciens@info.vivi.lv. Par pieteikuma iesniegšanas laiku tiks uzskatīts e-pasta saņemšanas datums un laiks.
31. Pēc pieteikuma iesniegšanas vai nosūtīšanas uz 30. punktā minēto e-pasta adresi, e-biļete tiks anulēta un vairs netiks atjaunota.
32. Ja pieteikums par e-biļetes vienam braucienam vai bagāžai atgriešanu iesniegts ne vēlāk nekā 2 (divas) stundas līdz e-biļetes derīguma termiņa sākumam, pasažieris ir tiesīgs saņemt naudas summu 75% apmērā no braukšanas un/vai bagāžas pārvadāšanas maksas. Iesniedzot pieteikumu mazāk nekā 2 (divas) stundas līdz e-biļetes derīguma termiņa sākumam, nauda par neizmantotu e-biļeti netiek atgriezta.
33. Pasažierim ir tiesības par neizmantoto laika e-biļeti saņemt atpakaļ naudas summu šādā apmērā:
33.1. 90% no e-biļetes cenas, ja e-biļeti nodod līdz e-biļetes derīguma termiņa sākumam;
33.2. 75% no e-biļetes cenas par atlikušo neizmantoto laiku, ja e-biļeti nodod e-biļetes derīguma termiņa laikā.
34. Pasažierim ir tiesības atteikties no brauciena vilcienā līdz e-biļetes derīguma termiņa beigām, nododot e-biļeti un bagāžas e-biļeti 30. punktā noteiktajā kārtībā, kā arī saņemt atpakaļ pilnu braukšanas maksu un rokas bagāžas pārvadāšanas maksu, ja:
34.1. vilciena atiešana kavējas vairāk par 15 minūtēm, salīdzinot ar vilcienu kustības sarakstā paredzēto atiešanas laiku;
34.2. pārvadājums nenotiek pārvadātāja vainas dēļ;
34.3. pasažierim netiek nodrošināta iespēja ieņemt biļetē norādīto vietu vai līdzvērtīgu vagona pavadoņa ierādīto vietu;
34.4. vilcienu ar augstāku pārvadājumu kvalitāti, par ko ir samaksāta papildu maksa, nomaina ar vilcienu, kurā ir zemāka pārvadājumu kvalitāte.
35. Ja no vilciena izsēdina pasažieri, kurš atrodas alkohola, narkotisko vai toksisko vielu reibumā un pārkāpj sabiedrisko kārtību, neievēro normatīvajos aktos par epidemioloģiskajiem ierobežojumiem noteiktās prasības (ja tādas ir noteiktas Latvijas Republikas tiesību aktos) vai ja pasažiera bagāžā ir atklātas lietas, kuras aizliegts pārvadāt, kompensāciju par neizmantoto (daļēji izmantoto) e-biļeti neizmaksā un maksu par bagāžas pārvadāšanu nekompensē.
36. Nauda par neizmantoto e-biļeti tiek atgriezta tikai pasažiera bankas kontā, no kura tika veikta e-biļetes apmaksa, 8 (astoņu) darba dienu laikā no pasažiera pieteikuma saņemšanas.
IV. Personas datu norādīšana, aizsardzība un atbildība
37. Pasažieris apzinās un uzņemas pilnu atbildību par to, ka, veicot e-biļetes iegādi, tiks sniegta pareiza un patiesa informācija. Ja e-biļetes iegādes procesā pasažieris ir sniedzis kļūdainu vai nepatiesu informāciju, pasažierim var tikt atteikts pakalpojums – elektroniskās biļetes atgriešana.
38. Pasažieris ir informēts un apzinās, ka pasažiera personas dati un cita informācija, kas ir nepieciešama e-biļetes iegādei, tiks apstrādāta, ievērojot saistošos normatīvos aktus attiecībā uz fizisko personu datu aizsardzību un visi pasažiera sniegtie personas dati tiks izmantoti:
38.1. e-biļetes izsniegšanai tad, ja e-biļete tiek iegādāta bez reģistrācijas;
38.2. atvieglotai, atkārtotai e-biļetes izsniegšanai un konta izmantošanas nodrošināšanai tad, ja e-biļete tiek iegādāta no reģistrēta konta;
38.3. Sabiedrības klientu lojalitātes programmas īstenošanai, tai skaitā loteriju rīkošanai, saņemot pasažiera piekrišanu konkrētai datu apstrādei.
39. Pasažiera norādītie maksājumu karšu dati tiks izmantoti tikai un vienīgi tādā apmērā, lai nodrošinātu e-biļetes iegādi saskaņā ar starptautiskajiem banku maksājumu karšu organizāciju noteikumiem un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, kuri reglamentē finanšu iestāžu nodrošināto pakalpojumu darbību (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums, Krimināllikums un citi normatīvie akti) prasībām. Sabiedrībai nav pieejami un redzami maksājumu karšu dati, kas izmantoti pasažieru veiktajos darījumos. Darījuma veikšanai pasažieri tiek novirzīti uz drošu maksājumu platformu, kur apmaksas brīdī maksājumu kartes lietotājs ievada kartes identifikācijas datus vai izmanto iepriekš maksājumu platformā saglabātos kartes identifikācijas datus.
40. Sabiedrība nav atbildīga par pasažiera maksājumu karšu datu neprecizitāti vai nepatiesumu. Gadījumā, ja Sabiedrībai ir aizdomas par krāpšanos, par to nekavējoties tiks ziņots bankai.
41. Iegādājoties e-biļeti neatkarīgi no e-biļetes veida, pasažieris par veikto darījumu un ar to saistītajiem un Sabiedrībai nodotajiem datiem uzņemas pilnu finansiālo atbildību. Pasažieris izprot, ka e-biļete, kas izsniegta Biļešu pārdošanas sistēmā, iepriekš iepazīstoties ar šiem Noteikumiem, ir apliecinājums veiktajam darījumam, tādējādi nepareizi iegādātas e-biļetes netiek mainītas.
42. Sabiedrība neuzņemas atbildību tad, ja e-biļete ir nozaudēta un pasažieris nevar uzrādīt iegādāto e-biļeti izdrukātā veidā vai kādā no viedierīcēm, kā arī, ja e-biļete kļuvusi pieejama trešajām personām vai nav pieejama pasažierim pasažiera vainas vai citu, Sabiedrības nekontrolētu apstākļu dēļ, piemēram, bet ne tikai, tad, ja pasažieris ir nepareizi norādījis savu e-pasta adresi vai tad, ja ir tehniskas problēmas veicot piekļuvi Pasažiera e-pasta risinājumam.
43. Sabiedrība neuzņemas atbildību par tiem datiem, kuru vākšanu vai citādu apstrādi ir autorizējis pats pasažieris savā kontrolē esošajās ierīcēs.
44. Katrai pārdotajai e-biļetei ir unikāls autorizācijas kods:
44.1. e-biļetēm vienam braucienam un bagāžai tas tiek dzēsts uzreiz pēc e-biļetes uzrādīšanas konduktoram kontrolierim;
44.2. laika e-biļetēm to izmantošanas laikā mainīgais jeb kustīgais Aztec kods atjaunojas ik pēc 5 (piecām) sekundēm un tiek dzēsts pēc attiecīgās laika e-biļetes derīguma termiņa beigām.
45. E-biļetes atkārtota uzrādīšana pēc vienreizējās e-biļetes uzrādīšanas konduktoram kontrolierim vai pēc attiecīgās laika e-biļetes derīguma termiņa beigām nedod tiesības pasažierim braukt vilcienā; e-biļetes ar identisku autorizācijas kodu jau izmantotajām vienreizējām e-biļetēm vai laika e-biļetēm pēc attiecīgās laika e-biļetes derīguma termiņa beigām nerada Sabiedrībai jaunas vai papildus saistības.
46. Pasažiera veikto maksājumu dati, norādītā kontaktinformācija (piemēram, e-pasta adrese, mobilā tālruņa numurs), biļetes pirkšanas datums un laiks, biļetes tips (pilnas cenas e-biļete vai ar atlaidi), pasažiera statuss (ir vai nav reģistrēts klients veicis attiecīgo pirkumu), transakcijas fakts un maršruts pēc noklusējuma tiek uzglabāts 3 (trīs) gadus no to iesniegšanas dienas.
47. Pasažierim ir tiesības pieprasīt, lai viņa personas datu apstrāde tiek pārtraukta Sabiedrības klientu lojalitātes programmas īstenošanai, tajā skaitā loteriju rīkošanai, aizpildot un nosūtot Sabiedrībai pieteikumu (forma F-KAD3) pa e-pastu uz vilciens@info.vivi.lv.
48. Ja Sabiedrībā tiks saņemts pasažiera iesniegts pieteikums neizmantot viņa personas datus Sabiedrības klientu lojalitātes programmas īstenošanai, tai skaitā loteriju rīkošanai, bet tikai e-biļetes izsniegšanai, tad šāda kārtība tiks respektēta pie katras nākamās e-biļetes iegādes.
49. Papildus informācija par personas datu apstrādi pieejama Sabiedrības tīmekļa vietnē (adrese https://vivi.lv/lv/privatuma-politika/)
V. Īpašumtiesības
50. Visas autortiesības uz tīmekļvietni, mobilo lietotni, Sabiedrības logotipu, kā arī uz tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē izmantoto Biļešu pārdošanas sistēmu pieder Sabiedrībai. Publicēto informāciju atļauts izmantot tikai uzziņas nolūkos un e-biļešu iegādei. Informāciju nedrīkst izmantot komerciālos nolūkos un pārpublicēt. Jebkāda darbība, kas var izraisīt e-biļešu pārdošanas sistēmas un tīmekļa lappuses pārslodzi vai e-biļešu pārdošanas darbības traucējumus, ir aizliegta. Par šī punkta pārkāpšanu Sabiedrībai ir tiesības iekasēt līgumsodu 5000 EUR (pieci tūkstoši eiro).